سفارش تبلیغ
صبا ویژن

5 نکته کلیدی برای طراحی وب سایت

وقتی صحبت از طراحی وب سایت می شود، سبک ها و جهت گیری های مختلفی وجود دارد که می توانید هنگام ایجاد وب سایت خود انتخاب کنید - همه چیز از کلاسیک گرفته تا مینیمالیستی تا هیجان انگیز و پر جنب و جوش و شیک و مدرن. مهم نیست که کدام سبک را انتخاب می کنید، نتیجه نهایی باید بیش از هر چیز با برند شرکت شما مطابقت داشته باشد و شخصیت برند شما را نشان دهد    . اگر می‌خواهید وب‌سایتی ایجاد کنید که به مشتریانتان تجربه‌ای عالی از مرورگر را ارائه دهد، جدای از سبک شخصی‌تان، نکاتی در طراحی وب و قوانین اساسی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید   . طراحی وب سایت خوب بیش از همه با عملکرد و تجربه کاربری خوب مشخص می شود. این همچنین به این معنی است که بازدیدکنندگان وب سایت شما می توانند در نگاه اول متوجه شوند که وب سایت شما در مورد چیست.                                                                                                    می توانید توضیح مفصلی در مورد این موضوع پیدا کنید. این مقاله ما بهترین نکات طراحی وب را جمع آوری کرده ایم که می توانید از آنها برای طراحی موثر و وب سایت خود استفاده کنید.

 

 


5 عناصر اصلی برای طراحی وب سایت:

1. وضوح
2. سلسله مراتب بصری
3. خوانایی
4. پیمایش
5. سازگاری با موبایل

 

1. وضوح: 

از آنجایی که اکثر مردم به جای خواندن از طریق وب سایت ها، از وب سایت ها استفاده می کنند، صفحه اصلی وب سایت شما باید بلافاصله تمام اطلاعات مهم را در اختیار شما قرار دهد. بنابراین از کلمات کلیدی، تصاویر و جملات به طور خاص برای پرداختن به احساسات و انتقال پیام اصلی خود استفاده کنید.توجه ویژه ای به اطمینان از شفاف بودن و حداقلی بودن وب سایت خود داشته باشید. عناصر بیش از حد روی یک صفحه حواس بازدیدکنندگان شما را منحرف می کند و آنها را رقیق می کند محتوای واقعا مهم هرچه بازدیدکنندگان وب سایت کمتری مجبور به خواندن، کلیک یا به خاطر سپردن باشند، بهتر می توانند محتوای شما را پردازش و به خاطر بسپارند.

 چگونه از شفافیت وب سایت خود اطمینان حاصل کنیم:

 محتوای مهم را در بالای صفحه ادغام کنید: بازدیدکنندگان باید بتوانند بلافاصله بدون نیاز به پیمایش یا کلیک کردن زیاد وب سایت شما را بفهمند. محتوایی که در بالای وب سایت قرار دارد ابتدا خوانده می شود و به خاطر سپرده می شود.

از فضای سفید کافی استفاده کنید: وقتی محتوای شما فضایی برای تنفس داشته باشد، نه تنها بهتر به نظر می رسد، بلکه تأثیر بیشتری نیز دارد. از فضای سفید بین هر عنصر در وب سایت خود استفاده کنید تا طراحی وب سایت خود را جادارتر و متعادل تر کنید.

 متن های کوتاه: پیام خود را در پاراگراف های کوتاه، واضح و کوچک منتقل کنید. این باعث می شود آنها به راحتی هضم و به یاد ماندنی شوند.

با محتوای بصری خسیس نباشید: با رسانه های باکیفیت مانند عکس های زیبا، گرافیک های برداری یا آیکون ها، می توانید محتوای خود را در سطحی کاملاً متفاوت با یک وب سایت کاملاً متنی ارتباط برقرار کنید. 

افزودن یک تماس برای اقدام: دکمه‌های تماس برای اقدام (CTA) به بازدیدکنندگان شما کمک می‌کنند تا ببینند وب‌سایت شما در مورد چیست و آنها را تشویق می‌کند تا اقدامی را که می‌خواهید انجام دهند، مانند خرید یا اشتراک.

 2. سلسله مراتب بصری:

نگاه کاربران وب سایت خود را هدایت کنید .سلسله مراتب یک اصل طراحی مهم در طراحی وب است زیرا نه تنها آنچه در وب سایت خود قرار می دهید، بلکه نحوه نمایش آن نیز مهم است. سلسله مراتب بصری نگاه بازدیدکنندگان شما را هدایت می کند و مشخص می کند که چه چیزی را اول، دوم و آخر می بینند. این از طریق اندازه، رنگ و قرار دادن عناصر در وب سایت شما اتفاق می افتد.

اگر از اصل سلسله مراتب بصری ماهرانه استفاده کنید، می توانید توجه کاربران خود را به اولویت های وب سایت خود جلب کنید. اجزای اصلی سلسله مراتب بصری عبارتند از:

اندازه و وزن: مهم‌ترین دارایی‌های خود، مانند نام شرکت یا لوگوی خود را با بزرگ‌تر یا پررنگ‌تر کردن آنها برجسته کنید. همانطور که مشخص است، چاپ بزرگ و پررنگ ابتدا قبل از اینکه توجه خوانندگان به بخش های کوچکتر معطوف شود، خوانده می شود.

قرار دادن: قرار دادن عناصر خاص در بالا یا مرکز وب سایت شما باعث می شود عناصر خاصی نسبت به سایرین اولویت داشته باشند. بنابراین اطلاعات حقوقی در چاپ کوچک در انتهای وب سایت گنجانده شده است، زیرا تنها زمانی مهم می شود که خرید انجام شود و در ابتدای تصمیم خرید درست نیست.

رنگ‌ها: به‌طور متناوب یا در ارتباط با اندازه و محل قرارگیری، می‌توانید از رنگ‌ها برای برجسته کردن عناصر استفاده کنید. دکمه های CTA اغلب عمداً با رنگ های پررنگ نمایش داده می شوند تا برجسته شوند.

هنگامی که یک سلسله مراتب واضح برای وب سایت خود ایجاد کردید، عناصری مانند طرح بندی نواری یا شبکه ای وجود دارد که می تواند به شما در تقویت سلسله مراتب کمک کند. اگر از یک قالب برای ایجاد وب سایت خود استفاده می کنید، از قبل دارای یک سلسله مراتب از پیش تعیین شده است که می توانید آن را دنبال کنید.

3.خوانایی:

محتوای آسان برای خواندن ایجاد کنید. "خوانایی" نشان می دهد که افراد چقدر راحت می توانند کلمات، جملات و عبارات را تشخیص دهند. خوانایی اغلب نه چندان به محتوای متن (خوانایی)، بلکه بیشتر به طرح، فاصله بین خطوط، رنگ و غیره بستگی دارد. متن خوانا به راحتی قابل مرور است و جذب اطلاعات را آسان می کند. از سوی دیگر خوانایی بیشتر بر اساس طراحی زبانی محتوا است.

برای افزایش خوانایی در طراحی وب، می توانید قوانین زیر را رعایت کنید:

کنتراست: کنتراست کافی بین رنگ متن و رنگ پس زمینه نه تنها برای خوانایی محتوای شما، بلکه برای دسترسی به وب سایت شما نیز مهم است. از یک طرف، طرح رنگ وب سایت شما باید رنگ های برند شما را نشان دهد، اما به همان اندازه مهم است که بین عناصر فردی شما کنتراست کافی وجود داشته باشد.

نکته خواندن: چگونه پس زمینه وب سایت عالی ایجاد کنیم

اندازه قلم: خوانایی متون شما به طور قابل توجهی تحت تأثیر اندازه فونت است. قاعده کلی در اینجا این است که متن اصلی و متن شما باید حداقل فونت 16 داشته باشد تا به راحتی قابل خواندن باشد.

فونت: علاوه بر اندازه فونت، فونت برای خوانایی محتوای شما بسیار مهم است. خواندن فونت‌های کج اغلب سخت‌تر از سایر فونت‌ها است، مخصوصاً زمانی که با چاپ کوچک چاپ می‌شوند. بنابراین فونت ها و اندازه فونت ها همیشه باید با هم در نظر گرفته شوند

تعداد فونت: برای طراحی زیبای وب، نباید از بیش از سه فونت مختلف در یک وب سایت استفاده کنید. توصیه می کنیم برای سرفصل ها یک فونت، یکی برای متون اصلی و حداکثر یک فونت برای محتوایی که می خواهید روی آن تاکید ویژه ای داشته باشید، انتخاب کنید. بیش از سه فونت مختلف باعث می شود که وب سایت شما شلوغ و نامرتب به نظر برسد.

موضوعات متن: برای ایجاد یک سلسله مراتب واضح، می توانید محتوای نوشته شده خود را از نظر اندازه و وزن تغییر دهید. از عناوین بزرگ، زیرعنوان های کوچکتر و حتی پاراگراف یا متن اصلی کوچکتر استفاده کنید. این باعث می شود که وب سایت شما برای چشم خوانندگان شما جالب باشد و آنها را مورد توجه قرار دهد.

4. پیمایش:

مطمئن شوید که وب سایت شما به راحتی قابل پیمایش است عملکرد وب سایت شما به شدت به آسانی پیمایش در آن بستگی دارد. به طوری که بازدیدکنندگان شما بتوانند آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند، باید بتوانند به طور مستقیم وب سایت شما را بدون نیاز به صرف زمان زیادی برای جستجوی محتوا هدایت کنند. ناوبری خوب وب سایت نیز برای موتورهای جستجو مهم است تا بتوانند وب سایت شما را به سرعت به فهرست خود اضافه کنند.

 برای بهبود تجربه کاربری و ساده کردن ناوبری در وب سایت خود:ساختار: طراحی وب خوب شهودی است، هرچه کاربران شما کمتر به کلیک بعدی خود فکر کنند، بهتر است. هنگام برنامه ریزی برای ساخت وب سایت خود، خود را به جای رهبران خود قرار دهید و به بهترین ترتیبی که می توانید محتوای وب سایت خود را به آنها ارائه دهید فکر کنید. بنابراین، باید به دقت فکر کنید که کدام محتوا باید در صفحه خودش قرار بگیرد و کدام یک را می توان با دیگران ترکیب کرد و یک دسته بندی تشکیل داد.

پیوند: لوگوی خود را به صفحه اصلی وب سایت خود پیوند دهید. این یک روش معمول در طراحی وب است که بازدیدکنندگان شما نیز از شما انتظار دارند. این بدان معنی است که بازدیدکنندگان شما می توانند مستقیماً از هر نقطه از وب سایت شما بدون نیاز به کلیک کردن در منو به صفحه اصلی بازگردند. منو: چه یک منوی افقی کلاسیک، یک منوی عمودی یا یک منوی همبرگر را انتخاب کنید، منوی وب سایت همیشه باید به راحتی پیدا شود. همچنین مطمئن شوید که معنی هر یک از آیتم های منو واضح و قابل درک باشد.

پیمایش عمودی: اگر یک وب سایت پیمایش طولانی مانند یک صفحه ایجاد کرده اید، می توانید یک منوی لنگر اضافه کنید. این بدان معناست که بازدیدکنندگان وب سایت شما می توانند به سرعت به هر بخش از وب سایت شما بدون نیاز به پیمایش طولانی مدت بپرند. گزینه دیگر اضافه کردن دکمه "بازگشت به بالا" است که بازدیدکنندگان شما را بدون توجه به جایی که هستند به بالای وب سایت شما می برد. پاورقی: پاورقی به احتمال زیاد آخرین عنصر وب سایت شما است که مشتریان شما خواهند دید. بنابراین، همچنین مکان مناسبی برای قرار دادن تمام پیوندهای مهم است. این شامل خط مشی رازداری، اطلاعات تماس، پیوندهای رسانه های اجتماعی و هر چیز دیگری است که بازدیدکنندگان شما باید بدانند.

 5. سازگاری با موبایل:

وب سایت خود را برای دستگاه های تلفن همراه بهینه کنید یک وب‌سایت سازگار با موبایل بهینه‌سازی شده است تا حتی در صفحه‌نمایش‌های کوچک‌تر هم بی‌عیب به نظر برسد. این بدان معنی است که شما باید وب سایت خود را طوری تنظیم کنید که هیچ پاراگراف یا محتوای عجیبی در لبه ها قطع نشده باشد، حتی در تلفن هوشمند یا تبلت شما. علاوه بر این، تصاویر شما باید بهینه شوند تا زمان بارگذاری را به تاخیر نیندازند.

به طور کلی، قانون این است که وب سایت موبایل شما باید تمیزتر و واضح تر از نسخه دسکتاپ شما باشد. برای رسیدن به این هدف، می‌توانید برخی از عناصر را از نسخه موبایلی وب‌سایت خود حذف و کاهش دهید.

دکمه ها باید طوری قرار بگیرند که به راحتی روی آنها کلیک کنید. به طور کلی، گشت و گذار در دستگاه های تلفن همراه تجربه متفاوتی نسبت به دسکتاپ است و توصیه می کنیم به جای ساختار منوی پیچیده با صفحات فرعی زیاد، به افکت های پیمایشی تکیه کنید. اگر وب سایت خود را با Wix ایجاد کرده اید، به طور خودکار برای دستگاه های تلفن همراه بهینه می شود. با این حال، می توانید با استفاده از ویرایشگر موبایل، آنها را به روشی که می خواهید سفارشی کنید.

نتیجه گیری

با استفاده از این نکات طراحی وب، دانش اولیه درستی برای طراحی یک وب سایت زیبا و کاربر پسند خواهید داشت. اگر همچنان کمک می‌خواهید، می‌توانید از شرکت چتر قرمز که یکی از بهترین شرکت های طراحی سایت در اصفهان است کمک بگیرید که می‌تواند به شما در ساختن وب‌سایت، بهینه‌سازی آن برای سئو و موارد دیگر کمک کند.